Tuesday, December 26, 2006

ششششش ممكن خمس دقايق محدش يعمل صوت




برغم أن التوقيت جاء فى ليس محله .. و برغم من الصعوبة البالغة و لكن الرغبة تزداد فى التخلص من كل عوامل الجاذبية و التطلع الى التحليق أصبح نشوى مكبوتة ... ثمة ميكروبات تنتشر فى الآونة الاخيرة تعمل على تجفيف الينابيع من داخلى ... فتصبح الأعراض على هيئة فتور
حتى الحب يصبح بلا قيمة و كذلك الموهبة و مثلهما الضحك .... فلا تنطوى المساحة التى تمثلنى الا على بطل حقيقى واحد يطفو على السطح .... القلق

من ذلك الركن البعيد الذى اعتدت أن أشاهد منه نفسى ... أرانى و أنا أحمل معولا أهدم به علاقات و قرارات و ذكريات ... أرانى و أنا لا أرى ما أفعله بنفسى أسير طوال طريق لا اعلمه أنزف أياما و أحلاما
أرانى منهكا متعبا مع الاحتفاظ بكامل صحتى ... أرانى أتكىء على لا شىء سوى ثقة عمياء فى مستقبل أفضل .. أرانى و انا أغمض عينى و أطعمنى بلا وعى تلك الثقة العمياء التى لا أساس لها .... كدواء أوعله مخدر
أرى البعض يتهمنى انى صرت غريبا .... و أن ملامحى تبدلت و لكنى مازلت لا ارى وجهى الا من خلال ذاكرتى ... وجها عله وسيما مشرقا
***
أدفع بالكثير ممن عرفتهم الى الجنون ... تبا .... هذه حقيقة ... الغريب انهم يتعاطفون معى !! و الحقيقة انى لا احتاج الى التعاطف و لا الى كل هذا التشجيع فأنا لست بطلا اغريقيا فى ميثولوجيا حمقاء أصارع وحوشا و مسوخا ... و لست بطلا للملاكمة وصل لسن متقدمة

أنا لست سوى انسانا فقد .... وفقد فجأة ... المشكلة فى ( فجأة ) ... فقد تواصله مع الحياة .. فقد ميثاق التفاهم
هذا البطل الاغريقى لا يسمنه التعاطف ولا يغنيه التشجيع من جوع .. و انا احتاج من هؤلاء أن يفهمونى ... رغم تقديرى انهم وصلوا منى لمرحلة الجنون و لكن الرائع انهم على استعداد تام لبذل المزيد لاسعادى و لكنى لا احتاج الا ان يفهمونى اه بالبلدى كده( يفهمونى ) . .. فاستطيع ان اعود لممارسة الحياة معهم دون الدخول فى حوارى وازقة . انا احب الحياة ( على الشارع الرئيسى ) بس
***
أنا لو حاولت الفهم .. قد أفسر من ركنى البعيد اننى واحدا من هؤلاء .. أصحاب التوقيت الذى جاء فى ( ليس محله )
او من الذين حلموا رغم العوبة البالغة
او.. انى واحداا من هؤلاء الذين تمنوا التخلص من عوامل الجاذبية و لكن الجاذبية ( أصرت أن تلقنهم درسا لن ينسوه ) ..
. او لعلى واحدا من هؤلاء
الذين رأوا فى التحليق نشوى و لكن ( نشوى لم ترى فيهم تحليقا ) هههه بس خلاص

>


13 comments:

ماشى الطريق said...

hey man
play it on ur rules and don`t care
إشترى دماغك يا بيبو محدش واخد منها
بص يا مان لو حتحلق حلق بسرعة قبل ماالدنيا تقصقصلك جناحاتك

Anonymous said...

your blog is great..keep it up!..by the way we have something in commom I talk to myself a lot too...
el masry affendi

sha3'af said...

الطرق تُصنَع بالمشي
و الأجنحة تتكسر فقط إذا فقدنا إيماننا بها

أشوفك فوق لما نوصل إن شاء الله
و هانوصل أكيد
U CAN IF U THINK U CAN
سنة أفضل ليك
و يجعل أيامك كلها ليك :)

Moia said...

أرانى منهكا متعبا مع الاحتفاظ بكامل صحتى ... أرانى أتكىء على لا شىء سوى ثقة عمياء فى مستقبل أفضل ..
طيب.. مش حقول حاجه تانيه .. ما انت عارف ..

Geronimo said...

ايه موضوع التعليقات اللى مبتقعدش دي
انا علقت ع البوست ده من كام يوم
فين تعليقي ....؟؟؟؟؟

المهم يا سيدي

كنت بقولك العيب ف نشوى

والصراحة صراحة نشوى ما بتفهمش

مضيعش مجهودك على الآخرين

خليك مرفرف وواثق قوي في مستقبلك
ثقة عمياء
كتب التاريخ بتقول كل العظماء بدأ بيهم الحال كده
عشان كده انا وانت هنبقة من العظماء يوم ما

Mr-Biboooo said...

ماشى الطريق
بص مفيش غير انى امشى الطريق

المصرى افندى
و انا سعيد انى مش لوحدى

شغف
بجد كلمات مؤثرة بس يا رب اتقبها اكتر منها مسكنات
ميرسى بجد

مويا

لا بليز قولى مش عارف فعلا كنت عايزك تتكلمى

سماح
والله ما لغيت حاجة انتى عارفة هنا التعليقات تزيد يعنى

جيرو بجد انا لولا شوية السخرية اللى لسه عند الواحد كان زمانى حصلى حاجة

كائن العزلة الكئيب said...

اختيار رائع طبعا بتكلم عن الأغنية
معلش مقرتش البوست كويس

Ahmed ?EnGiSh commerce said...

و الله انا مش عارف انا ليه بكتب بس يمكن عشان فعلا اول مره في حياتي بفضفض فيها علي النت لكن فعلا و الله العظيم كده حراااام و الواحد جاب اخره الواحد مش عارف يلاقيها منين و لا منين

من حاكم عرص و لا
من ابهات بتحب تبيض علي اولادها و لا
دكاتره بتبيض علي طلابها ولا ايه ولاايه.
انا تجاره انجليش ., و انا في الكليه ياسلام علي الكلام يا سلام علا التفاؤل ي سلام علي الحريه
كان اي ابن كلب يقابلك يقولك تجاره انجليش يا راجل دي احسن كليه ف التاريخ وتيييت ام البرستيج
و تيتدي تكتشف الخازووق اول ما تستلم الشهاده
اه فين الناس اللي قالت كده في الناس اللي مستنياني زي ما بيقولو
اتعملت حفله تخرج شرفيه و اللي جه من فودافون و اللي جه مش عارف من بنك ايه و قعدوا بقي اي يفسوا و يقولوا انتوا محصلتوش و خلصوا بسرعه عشان سوق العمل محتاجلكوا و بعدين خلصنا و اللي حصل
مفيش اي ابن وسخه من الناس دي ظهر فين يا عم ........... بح
ابتدي دور
و طبعا عشان الواحد مش هاينه عليه نفسه طبعا مش عايز غير بنك اجنبي و لا حاجه كده و لا كده
كانو بيقولولنا زمان ان التقدير بيفرق و انت لازم تجيب جيد عشان تشتغل في المكان الصح
هـب ....... خد الخازوووق
معاك جيد اه تمام معاك وسطه لا تييييت امك
معاك جيد جدا تمام معاك وسطه لا تييت ام ابوك
معاك مقبول (تؤ تؤ ) و كمان دور تاني (تؤ تؤ ) ايه بتقول انت ابن مين يا راجل مش تقول كده من الصبح اتفضل سياتك تحب سعاتك تشتغل فيت بالضبط في HR و لا في Management و لا سياتك تحب ايه بالضبط اللي سعاتك تقوله اوامر
و تفضل الناس اللي من غير وسايط تايهه وسط الدنيا و لما ربنا يكرمهم بشغلانه نضيفه يقابل اي ابن كلب يقر عليه هب ........... روح يجي واحد معاه وسطه واخدها منه
طب و بعدين ............. انا فعلا و الله العظيم جبت اخري
هنفضل لامتي حاطين ادينا في طيازنا و ساكتين
طب هو فعلا القصه قصه حاكم و لا هو العيب فينا ان احنا ولفنا علي النفاق و التعر تييييت و النبي ردوا عليا و اهه القفه ام ودنين تنفع في اليوم الاسود
و علي رأي المثل خمسه


معش الاسوب ركيك شويه و شويه طلع مني كلا م وسخ بس محدش يزعل مني و الله عصب عني
احمد تجاره انجليش

Anonymous said...

مرحبا يا أحمد تجارة انجليش ...........انتى معاك حق تزعل وتصوت وتسب أبو اللي جابو الناس دول.........بس كمانمش لازم تعد تندب حظك ومتستناش حد يساعدك اصبر شوية وان شاء الله ربنا بيفتحها بوجهك...أصل ولاد الحلال ما خلصوش لسَا وانت معاك شهادة ممتازة .وباين عليك شاطر وملحلح...ربنا يوفقك......
جمانة _من الأردن

Ahmed Ashraf said...

رئيسية الموقع :
مصر اليوم
اخر مواضيع منتديات مصر اليوم :
ترددات قنوات النايل سات الجديدة
اهلا بكم , اضع لكم موقعى لتتطلعوا عليه

منتديات مصر اليوم هى منتديات عامة تهتم بالكثير من الاشياء المصرية . منتديات مصر اليوم هى منتديات عربية عموما مصرية خصوصا و هى منتديات عامة تهتم بكل ما يهتم به الشباب المصرى من الحوار او النقاش او اخر الاخبار او جديد الصور و الاغانى و الالبومات و الكليبات و الافلام و النكت و الفيديوهات و الموبايلات و تحتوى على اقسام مميزة مثل قسم اللغة الانجليزية و قسم اصحاب المواقع و المنتديات و قسم البرامج و القسم الاسلامى و قسم المرأة و قسم الرومانسية و الرياضة المصرية و الكثير ....
شاهد اقسام المنتدى :
اخبار مصر صور نكت مصرية اغانى قنوات و ترددات اخبار الرياضة المصرية مشاهدة مباريات بث مباشر اسعار السيارات

Anonymous said...

تردد قناة mbc مصر على النايل سات 2013
مشاهدة قناة mbc مصر بث مباشر
وظائف الوزارات المصرية 2013
وظائف الحكومة المصرية 2013
احدث عروض كارفور مصر الهايبر ماركت
اماكن و فروع كارفور مصر
نكت مصرية قليلة الادب 2013
صور , نكت اساحبى 2013
صور نكت على جمال و علاء و حسنى مبارك
مشاهدة قناة النهار بث مباشر
تردد قناة 25 يناير على النايل سات 2013
ترددات قنوات المصارعة على النايل سات 2013
ترددات قنوات النايل سات الجديدة 2013
ترددات قنوات النايل سات الجديدة
الموقع الرسمى لقناة الحياة الحمرا
الموقع الرسمى لقناة النهار
الموقع الرسمى لقناة الفراعين
ترددات قنوات النايل سات الجديدة 2013
مشاهدة جلسات مجلس الشعب اون لاين
مشاهدة جلسات مجلس الشعب بث مباشر
مشاهدة قناة صوت الشعب اون لاين
ترددات قنوات النايل سات الجديدة بعد التعديل
مشاهدة قناة صوت الشعب بث مباشر
الموقع الرسمى لقناه مودرن سبورت
مشاهدة قناة 25 يناير بث مباشر اون لاين
مشاهدة قناة اليوم بث مباشر اون لاين بدون تقطيع - القاهرة اليوم
مشاهدة قناة الجزيرة مصر بث مباشر اون لاين بدون تقطيع
رسائل قصيرة للاصدقاء
كود تحويل رصيد من فودافون الى فودافون
طريقة تحويل الرصيد فودافون
اسعار الموبايلات النوكيا المستعملة فى مصر
اسعار الذهب اليوم فى طنطا
اسعار السيارات المستعملة فى مصر بالصور 2013
اسعار السيارات فى مصر 2013 بالصور
سعر موبايل نوكيا بخطين Nokia e97
صورة اجمل امراة فى مصر 2013 , اجمل امراة فى العالم 2013
صور تامر حسني و بسمة بوسيل زوجته
نكت صعايدة

Anonymous said...

تنسيق كليات و معاهد الهندسة الخاصة 2013
كليات الهندسة الخاصة فى مصر بالمصاريف 2013
اسعار كليات و معاهد الهندسة الخاصة 2013
مصروفات الدراسة بالكليات و المعاهد الخاصة 2013
صور بيجامات صيفي حريمي 2013
صور فساتين زفاف للمحجبات 2013
صور فساتين زفاف 2013
صور فساتين سواريه 2013 , صور فساتين سهرة 2013
فساتين سواريه للمحجبات 2013 , فساتين سهرة للمحجبات 2013
صور كلاب 2013 , صور كلاب مفترسة 2013 , كلاب بوليسي 2013
مصروفات المعهد العالي للهندسة و التكنولوجيا بالبحيرة 2013
مصروفات المعهد العالي للهندسة و التكنولوجيا بدمياط الجديدة 2013
مصروفات معهد الدلتا العالي للهندسة و التكنولوجيا بالمنصورة 2013
مصروفات المعهد العالي للهندسة و التكنولوجيا بطموه الجيزة 2013
مصروفات معهد الاهرام العالي للهندسة و التكنولوجيا 2013
وصفات طبيعية لتبييض البشرة
مصاريف الجامعات و المعاهد الخاصة 2013

arab girlscool said...

This is such a nice addition thanks!!!
عرب كول
شات صوتي
شات مغربي
دردشه صوتيه
إنحراف كام
شات عرب كول
صوتي
دردشه صوتيه
سعودي كول